Mer om brusreducering - JSL Data

Go to content

Main menu:











-
Mer om brusreducering

  Alla filmer innehåller en viss mängd brus. Det spelar ingen roll om det är smalfilm, video, negativ eller dia. Även helt nyinspelade filmer för kommersiellt bruk innehåller brus. Mängden brus kan variera beroende på vilken sorts film som använts, hur bra kameran har varit samt hur filmerna har förvarats.

Vad är då brus? Om vi förenklar det hela kan vi säga att det är enstaka färgpixlar som skiljer sig helt från omgivningen. I ett område som är mycket mörkt kan det finnas mängder med små färgpixlar i rött, blått, gult m.m. Ibland skiljer de sig markant i intensitet från omgivningen, andra gånger är skillnaden mindre märkbar. Om man ser filmen på TV kan det upplevas som ett mycket fint snöfall. Ju större bilden är desto mer brus kommer att synas.

  Framförallt syns brus i regioner med enhetliga färger. Kanske en blå himmel, vatten, en slät vägg eller en närbild av ett ansikte. Om det rör sig om en scen med ett lövträd på lite längre avstånd kan bruset till synes försvinna bland alla detaljer, men förstorar vi bilden tillräckligt mycket så ser vi att bruset förekommer överallt. Om vi har en genuin svärta samt en bra vitbalans  (vilket vi försöker åstadkomma med färgkorrigering) så syns bruset mindre i dessa områden.

  Vi använder oss av ett av marknadens bästa program för brusreducering men det är hela tiden en utvecklingsprocess. Vi har täta kontakter med företaget för att utveckla deras program till nya nivåer. Hur fungerar det egentligen när vi minskar bruset? För er som har arbetat med Photoshop vet att det går att ta bort objekt från en bild. Med ett verktyg markerar vi ett objekt och kan se hur det magiskt försvinner från bilden. Är det mindre objekt vi tar bort så brukar resultatet bli mycket bra. När det gäller vårt program för att ta bort brus i en film fungerar det lite annorlunda.

  Nu är det viktigt att alla bildrutor är unika. Sedan jämförs en aktuell bildruta med 5 föregående och 5 kommande bildrutor. Här jämförs varenda pixel med sin omgivning för att se hur den ska behandlas. Det vi gör manuellt är att markera ett litet område på en bildruta där vi vet att bruset är jämt fördelat. Sedan går processen automatiskt. Vi kan öka eller minska hur hårt programmet ska bearbeta bruset samt var bruset i det aktuella fallet ligger. Högfrekvent eller lågfrekvent, är det luminans brus eller chroma. Finns bruset mest i någon färg?

  Som så mycket annat är det en balansfråga. Desto hårdare vi bearbetar bruset desto mer plastig kan filmen se ut. Detaljer kan minska och andra effekter han uppstå. Till viss del kan vi öka skärpan senare men tyvärr kan även bruset återkomma. Målet är alltid att åstadkomma en så behagful filmupplevelse som möjligt.

 Men förutom att minska mängden brus kan vi även ta bort smuts som etsat sig fast på filmen. Resultatet beror helt på vad det är för typ av scen vi bearbetar. Är det en scen med stilla motiv kan vi bearbeta dessa oönskade partiklar hårdare, men är det ett rörligt motiv, typ någon som rör sig snabbt framför kameran kan en eller annan fot eller ett finger försvinna. Även här gäller det att hitta den gyllene medelvägen. Svartvit film är enklare att brusreducera än färgfilm, men samtidigt brukar svartvit film vara äldre och innehålla mer smuts och partiklar.

  Tyvärr kan vi ännu inte ta bort något som är statiskt. Det kan ofta vara ett hårstrå som kommit in i kameran och dyker upp vid en kant i filmen. Det är likadant med "ränder" som kan synas på smalfilm och som många gånger uppkommit vid friktion. Har vi tur kan vi få dem att försvinna men det beror på hur mycket de rör på sig över bildrutorna. I framtiden hoppas vi att även kunna bearbeta defekter som dessa.

Back to content | Back to main menu