Mer om färgkorrigering - JSL Data

Go to content

Main menu:











-
Mer om färgkorrigering

    Färgkorrigering är kanske det arbete där skillnaden syns mest vid sidan av brusreducering, men att korrigera färgerna är inte det enda. Vi tittar även på kontrast som ljus för att skapa den bästa bilden. Färgkorrigering kräver en hel del manuellt arbete. De två första sakerna vi tittar på är att få en bra svärta samt vitbalans. Därefter färgmättnad, nyans och kontrast.

    Färgkorrigering är inget som enbart görs på gamla filmer. Vid nyinspelningar av alla filmer och musikvideos är det nästan obligatoriskt med färgkorrigering. Den stora skillnaden är att idag använts RAW-format vid inspelning av film. Det är ett format där inställningar som kontrast, ljusförhållande m.m. sparas i kameran tillsammans med bilden. Bilden är inte färdig att visas förrän den har bearbetats digitalt.

    Många smalfilmer har en felaktig färgnyans. De får gärna en gulaktig eller blåaktig färg som oftast beror på det omgivande ljuset. Det balanserar vi med deras komplementfärger. Men ibland är det lite knepigare.  För   att   få   bort   en   viss färgnyans måste vi öka en annan och det kan påverka hela resultatet. Många gånger måste vi helt enkelt hitta den gyllene medelvägen.

  När vi försöker hitta en bra svärta gör vi det i första hand i de lågfrekventa regionerna samtidigt som vi försöker att undvika för mycket ljus i det högfrekventa. Men det är hela tiden en balansgång. I en underexponerad film kanske vi får leva med att hela filmen blir något ljusare för att överhuvudtaget se vad scenen handlar om. Ibland har vi använt en ljuskälla som lyser upp någon eller något i förgrunden men lämnar resten av scenen i mörker. Här försöker vi öka ljusmängden i de mörkare partierna utan att det ljusa området lyser igenom för mycket. Men ibland har vi att välja mellan att inte se något alls i bakgrunden eller att ljuset slår igenom i förgrunden.

  När det gäller överexponerad film kan det vara riktigt svårt att hitta en bra svärta. Här får vi istället hitta en bra vitbalans samt öka färgmättnaden. Under normala omständigheter är det många gånger svärtan som ger konturer och skärpa i filmen, medan vi en överexponerad film ökar färgmättnaden som i vanliga fall blivit helt fel. Men det gör att resultatet blir rätt bra även i en mycket kraftigt överexponerad film.

  Det som leder till under- som överexponering beror på flera saker. Man kanske har använt en film för utomhusbruk inomhus eller tvärtom. Ljusförhållandena kan ha varit för dåliga, kanske man har filmat utomhus i mörker. Ibland räcker det med att mörka moln täcker himlen för att filmen ska bli underexponerad. Överexponering kan även bero på att man filmat i motljus. Men naturligtvis har tiden filmerna legat undanstoppade påverkat kvalitén på filmerna.

  Det spelar ingen roll om man filmat med svart-vit film eller färg. Färgkorrigering är lika viktigt för båda. Alla filmer har behov av färgkorrigering. Är det i grunden en bra film vi bearbetar kan vi få ett fantastiskt resultat. Är det en mycket undermålig film kan vi göra den sevärd istället för att enbart klippa bort dåligt material. Den färdiga filmen blir alltid bättre än originalet.

Back to content | Back to main menu